Milyen lenne egy élhető adórendszer?
2007.01.12. 19:45
Milyen lenne egy élhető adórendszer?
A jelenlegi, s amennyiben szigorúbban veszzük, a „rendszerváltás” óta meglévő összes adórendszer erősen kívánnivalókat hagy maga után. Az állam számára kevés a kevésbé tehetősek számára túl sok.
Az alábbiakban személyes ötleteket közlök egy olyan adórendszerre, mely nem nyomja el a közép és alacsony jövedelemből élőket, mégis az állam számára élhető mennyiségű adóbevételt garantál, szem előtt tartva még az olyan dolgokat is, mint a környezetvédelem, egészség, a mindennapokban látható pénzügyi különbségek csökkentését.
SZJA átalakított sávhatárok:
Sávhatár (éves jövedelem, prémiumokkal együtt) |
Alap fizetendő összeg |
Adókulcs |
-900.000 |
- |
4% |
901.000-1.750.000 |
- |
12% |
1.751.000-3.500.000 |
100.000 |
19% |
3.501.000-7.500.000 |
200.000 |
30% |
7.501.000-12.500.000 |
450.000 |
42% |
12.501.000- |
850.000 |
55% |
Ennek jegyében nem lenne adómentes a minimálbér, ám az azon sávhatárba eső adókulcs elviselhető mértékű. Célja nem is annyira az állam adóbevételhez juttatása, mint inkább a gazdaság kifehérítése, elvégre „bevált” szokás, hogy a munkaadók minimálbéren foglalkoztatnak, s mellé esetleg zsebbe fizetnek.
A SZJA átalakításánál elsődleges fontosságú, hogy mindazon a kifizetések körét, melyek eddig leírhatók voltak a Személyi Jövedelem Adóból csökkenteni, illetve a teljes adó mértékének maximum 25%-ában meghatározni, még abban az esetben is, ha ennél több lenne leírható a kifizetések alapján.
A munkáltató által adómentesen adható juttatások (pl. étkezési csekk, utazási hozzájárulás) együttes összege a bruttó bér 20%-ában lenne meghatározva, de maximum 250.000 Ft értékben.
ÁFA kulcsok:
Mire vonatkozik (példák) |
ÁFA kulcs mértéke |
Megújuló energiaforrásokat hasznosító berendezések, tankönyvek |
0% |
Bioélelmiszerek, papír/írószer, szépirodalmi művek, gyógynövénykészítmények, vitaminok |
2,5% |
Hazai termelésű élelmiszerek, üdítők, 7000 Ft alatti ruházati cikkek, tömegközlekedés, közüzemi szolgáltatások, egyéb könyvek |
5% |
Külföldi élelmiszerek, gyógyszerek, tartós élelmiszerek, internet szolgáltatás |
10% |
Egészségre káros „élelmiszerek” (pl. kóla, chips), 7000 Ft feletti ruházati cikkek, hazai borvidékek termékei, tisztálkodási cikkek, környezetet kevésbé károsító tisztítószerek, kórházi fizetős szolgáltatások, lakás/építőipari szolgáltatások |
15% |
Tartós elektronikai cikkek, benzin, szállodai és üdülési szolgáltatások, nem kellően környezetbarát tisztítószerek, taxi szolgáltatás, telefondíjak, televízió szolgáltatás, lakberendezési tárgyak, 6 hónapnál régebbi kibocsátású mobiltelefonok, alap számítástechnikai felszerelések |
25% |
Luxuscikkek (pl. felső kategóriás elektronikai cikkek, 30000 Ft feletti ruházati cikkek, ékszerek, testápolási termékek és szolgáltatások, parfümök/dezodorok, szépítkezési szerek, dísztárgyak), továbbá dohányáruk és alkohol (kivéve hazai borvidékek termékei), 6 hónapnál nem régebben piacra került mobiltelefonok, 12 millió Ft-nál drágább autók, számítástechnikai luxusfelszerelések (pl. szkenner, webkamera), továbbá korlátozás alatt álló termékek és szolgáltatások |
35% |
Fontos a vámok átalakítása védővámokká. Minden jelenlegi vámkulcsot 1,5x-esére megemelni a nem EU tagállamok felé, illetve a jelenlegi kétszeresére, amennyiben a behozni kívánt termékeket Magyarországon termelik akkora mértékben, hogy ne legyen lehetséges hiány belőle. Amennyiben az adott termékből hazánkban túltermelés folyik (pl. gabona, cukor), abban az esetben a jelenlegi vámtarifa 2,5X-ese kellene legyen.
Megszüntetni a nagyvállalatok mindennemű adókedvezményét, ellenben a magyar tulajdonban lévő és hazai munkaerőt foglalkoztató kis és középvállakozások adó és járulékterheinek egységes, a jelenlegi mérték 90%-ára való csökkentése.
A dolgozók járulékterheinek a jelenlegi mérték 80%-ra csökkentése.
Luxusadó:
Ezen adófajta elviekben már létezik. Elviekben minden 100 millió feletti ingatlan után kellene fizetni annak 0,5%-át évente. Csakhogy a gazdagok megoldják, hogy n kelljen fizetni. Ingatlanaikat visszaminősítik, vagy megosztott közös tulajdonná nyilvánítják. Ráadásul sokaknak nem egyetlen nagy értékű ingatlanuk van, hanem több, csak épp mindegyik 100 millió Forint alatt. Ezek miatt érdemesebb lenne az ingatlanok összes értékét alapul venni. Méghozzá a következők szerint:
A tulajdonában lévő ingatlanok összértéke |
Adókulcs |
70-100 millió Ft |
0,5% |
101-125millió Ft |
1% |
126 millió Ft felett |
1,5% |
Az ingatlanok közé nem csak a lakások, házak/villák, hanem üdülők, építési telkek, építés alatt álló építmények és albérletbe kiadott építmények is beletartoznának.
Közüzemi fogyasztási adó:
Ezen új adófajta nem jelentene mást, mint a pazarlóan sok energiát fogyasztó háztartások megadóztatása, mivel tevékenységükkel jelentősen veszélyeztetik egy esetleges energiaválság idején az ország tartalékait, alapesetben pedig jelentősen hozzájárulnak a környezetszennyezéshez.. Az adótábla az alábbiakban látható:
Havi lakásrezsi |
Adókulcs |
225.000-350.000 Ft |
2% |
351.000-550.000 Ft |
3,5% |
551.000 Ft felett |
5% |
Az adófajta havi fizetésű lenne. A fenti sávhatárok alapján a havonta fizetendő összeg annak X %-a lenne az adókulcs alapján az államháztartás felé. Csak egyéni háztartásokra vonatkozik, termelést folytató cégekre, intézményekre nem. A háztartásoknál figyelembe lenne véve az ott lakók száma. Tehát amennyiben egy háztartásban 4 főnél több él, abban az esetben minden további fő esetén a sávhatár emelkedik minden további személy esetén 15.000 Ft-al. Ez maximum 10 főig érvényes, azon túl nem számítanak a további lakók.
|