A tanuls elleni hadjrat
2006.12.16. 20:32
A tanuls elleni hadjrat
Bizony kedves olvas, immr errl kell beszlnnk. Egyltaln nem j kelet. Mr legalbb 10 ve tart, kisebb-nagyobb megszaktsokkal. Kezddtt az oktatsba val jdonslt llami beleszlssal. Gondolom, nem szorul magyarzatra az elvileges rendszervlts eltt milyenek voltak a krlmnyek. Ebbl pphogy kezdett kilbalni az oktats, m jtt az jabb hullm.
jra kezdtk megmondani, mit kell tantani az iskolkban s miket tilos. Ennek legfbb kifejezje, mely nagy nyilvnossgot kapott a NAT (Nemzeti Alap Tanterv). Azta is folyik mindez, csak pp nem kap akkora nyilvnossgot, mi tbb manapsg az intzmnyeknek s fleg tanroknak szinte nincs beleszlsa mit tantsanak, s azt mikppen. Mg az is meg van szabva kzpontilag, mely verseket kell megtanultatni a dikokkal, s melyek azok, amikkel egyltaln tilos foglalkozni. Teht a kzponti irnyts a gyakorlatban jl mkdik, elvgre, ha mr az iskolkban lehetsg van minden, a hatalom ltal nem kvnt dolog cenzrzsra s trsra, akkor a manipulci egyik alaplpcsje mr megvan.
vek ta folyik a diknkormnyzatok ellehetetlentse is. Jogkrk egyre inkbb lepl. Ez az orszgos s helyi vezetsre klnsen igaz. Ennek egy szlssges megnyilvnulsa a tntetsek kapcsn trtn eljrs. Ugyanis, ha olyat szeretnnek szervezni, akkor klnbz fenyegetsek rkeznek a vezetkhz, melyeket be is vlt a hatalom. Ugyan ennek kapcsn levlts ritka, de pr buks utn gymond „jobb beltsra” brhatk a vezetk, tagok.
Nevezetes a tanknyvkiadk liberalizlsa, mely ltal a tanknyvek minsge egyre inkbb kritikn aluli. Tanulni bellk rdemben alig lehet, nem is beszlve a sok rtelmetlen sznes brrl, melyek ugyan egy ltalnos iskola als tagozatban mg pphogy meglljk a helyket, de egy kzpiskolsoknak kszlt knyvben mr aligha. N meg termszetesen az r, mely egyre emelked tendencit mutat, a semmirt, elvgre a minsg csak romlik. Pontosabban nem a semmirt, mert a szlk mg fizetnek is azrt, hogy gyermekeiket a tanknyveken keresztl manipulljk…
m manapsg ezeket is sikerlt tlteljestenie az aktulis kormnynak. A felsoktats fizetss ttele, mely visszatartja mg a kzposztlyt is a felsfok vgzettsgtl, nemhogy a mg nluk is kevsb vagyonos, m tehetsges s j esz dikokat. Ezzel j ton haladnak a hatalmon lvk az ltaluk kvnt kasztrendszer kialaktsban. Mert ugyanis ez a rendszer azt szorgalmazza, csak az jusson magas vgzettsghez, aki mr egybknt is vagyonos, s szerezzen, ezltal jl fizet munkahelyeket, ami ltal tovbb nhet vagyona. Mindenki ms pedig legyen a kis pnz, alrendelt cgrabszolga. Ms clja nem lehet. Nem kell azt hinnnk balga mdon, hogy pusztn valami elkpeszt hozz nem rts az ok. Ugyanis a hatalmon lvk, br sok mindenhez valban nem rtenek, de abban len jrnak, hogy elrjk mindazt, amibl hasznot hzhatnak.
A kasztrendszerhez hozzjrul, gy hiszem a szakmunks iskolk fejlesztse, pontosabban dikokkal trtn telezsfolsa. A hvogat, tanulmnyi eredmnytl fggetlenn tett sztndj, a tanuls szksgtelensge sokakat hvogat. Fleg az els az, amirt sokak, kik nem rendelkeznek magas jvedelemmel, beadjk oda csemetiket. Ugyanis gy megoldott a gyerek zsebpnze, sok a kedvezmny az iskolztatshoz, mi tbb, egy szakmt tanul ifj dolgozhat is az iskola mellett, amit egy gimnazista mr nem tehet meg egyknnyen. Ez a ltszlagos lehetsgnyjts sokakat terel olyan tra, melyrl nehzkes letrni s korai rokkantsgot von maga utn. Azt hiszem ezzel a kis elmlkedssel szintn csak a kasztrendszernl lyukadtam ki.
A kzpiskolk sem mentesek a gazdagoknak nyjtott kedvezmnyektl. Arrl termszetesen mindenki hallott mr, hogy meg lehet venni a jobb jegyeket. Arrl mr taln kevesebben, hogy akad tbb olyan hres kzpiskola is az orszgban, mely elmletileg ugyan nem alaptvnyi, m, ha valaki elmulasztja a nagy sszeg befizetseket az iskola rszre (aminek cljbl rendszeresen kldik a csekkeket), akkor gyermeke gyorsan megbukhat igen sok tantrgybl, s kzlik vele, a kvetkez vben is ez vr r. Amit ebben a bekezdsben lertam az Szegeden trtnt meg, az egyik „elit” kzpiskolban.
Meg kell emlteni bizonyos csoportok vrlzt elnyt is. Pusztn azrt, mert valaki barnbb brszn, mr nem is kell teljestenie, ahhoz, hogy felvegyk neves intzmnyekbe. Nem jelent klnsebben terhet sem szmukra egy iskola a nagy sszeg tmogatsok s szles kr kedvezmnyek miatt. Mindezzel prhuzamosan, akr egy sokkal jobb kpessg, nem barna brszn szemly vrt izzad, hogy sikerljn elrnie valamit, s taln mg az sem elegend. Igazsg persze sehol. Ez a rasszista rendszer, mely az utols brt is le kvnja hzni a tisztessges magyar emberekrl, mrfldnyi kedvezmnyeket biztost mindenkinek, akinek kicsit barnbb a bre, vagy kampsabb az orra.
A msik, nagy port kavart intzkeds a dikok utazsi kedvezmnynek rszleges eltrlsnek tervezete. Ebbl is ltszik, hogy az llam ersen pnzszkben van, s szokshoz hven azoktl prbl mg tbbet elvenni, akik kellen kiszolgltatottak ehhez. A dikok ugyanis prtfogs nlkl nem szmthatnak sikerre rdekeik rvnyestsben. Ugyanis az iskolk nem llnak mellettk, akrcsak a diknkormnyzatok, melyek tagjai nmagukat fltve nem mernek kell erlyessggel fellpni, s gy nem rhetnek clt.
Kik maradnak akkor a dikok mellett? Bizony, a „hulignoknak” titullt tmegek, akik ez ellen a korrupt s csupn sajt rdekt vd rendszer ellen prblnak fellpni.
Br taln lassacskn dacra a vezetsnek a tanrok is kezdenek szbe kapni, hogy lm, ket is rabszolgv prbljk alzni. Ez klnsen az ltalnos s kzpiskolai tantkra igaz. A ktelezen tartand raszm emelse, a ktelez gyeletek ideje, a ptlkok cskkentse egyttesen kivvta kreikben az ellenszenvet. Egyszer, ha eljn a korszak, mikor leomlanak a gtak, s tanrok-dikok kzsen lpnek fel a hatalom ellen, akkor taln sikerl clt rni.
Szlnunk kell mg a teljes kr ellenrzsrl is. Taln mg a felsoktatsban rszt vev dikok sem tudjk, mennyire szigoran prbljk ellenrizni ket. Ez pedig az vek teltvel egyre inkbb ersdik. Az internetezsnl, a megfelel helyre behelyezett dikigazolvny segtsgvel rgztsre kerlhet, az illet mely helyeken bngszett. Lehetsg van a fnymsolsok nyilvntartsra, akrcsak rkezsi tvozsi idpontok rgztsre. Egyes, fleg jabb pts helyeken mozgsrzkelk s kamerk vrhatjk a bmszkodkat, s rgzthetik tevkenysgket. Termszetesen a knyvtri klcsnzsek sem titkosak a megfelel szemlyek szmra.
A kzbiztonsg sok iskolban csapnival. Kijellnek egyenesen olyan gyjthelyeket, ahov a finoman szlva problmsabb dikokat kldik. (ltalban azok az iskolk, ahov minden jelentkezt ktelez felvenni.) Egyfajta gettsts ez, de nem brszn, vagy brmi hasonl alapjn, hanem kizrlag bnzs s brutalits tekintetben. A rendtartst leginkbb meg sem ksrlik, amihez bizonyra hozzjrul az is, hogy az oktatknak a fegyelmezsi (s szinte minden ms) jogkrk leplt a rendszervlts ta. Nemhogy vesszzs, krms, hanem mg hangos sz sem nagyon eshet. Ilyen krlmnyek kztt nem kell csodlkozni a laza fegyelmen. A mai llapotok lersra hatsos plda egy szegedi ltalnos iskola (igazbl kett, de a tartalmi keretek miatt csak az egyiket ismertetem):
Mieltt valaki azt hinn, hogy ilyen nem ltezhet, fleg nem egy ltalnos iskolban, azt a szemlyt ki kell brndtanom, mert ez csakugyan azt rja le. Az iskola nevt nem kzlm, mr csak azrt sem, mert az sszevonsok utn mr nem is tudom azt. Olyan 5 vvel ezeltt tltttem ott egy hosszabb napot, de amit addig lttam s halottam, az legalbbis talaktotta elkpzelseimet az oktatsrl s bizonyos amerikai filmekben lthat problms iskolk bemutatsnak valsgtartalmrl.
Minden megtallhat volt ott, amit az ember egy bntanyra kpzelne, st egyes kevesebb kpzelervel rendelkez szemlyekt meg is haladta. Megvoltak a csoportosulsok, olyan 5-20 fs bandk, akik egytt jrtak, mr csak azrt is, hogy a tbbiektl vdve legyenek. ltalban egy idsebb (rtsd: tbbszr bukott) dik volt a vezet. Szinte mindenki tartott magnl valami fegyvert, vagy annak hasznlhat trgyat, hol egy rugskst, pillangkst, fmbotot, de elfordult ritkn vipera, vagy boxer is. A vgfegyverek gy tnik inkbb csak fenyegetsi clzattal voltak jelen, mert nem halottam hallesetrl. rk kzti sznetekben (mr amikor bementek) rendszeresen elfordult egy-egy „fvezs”, vagy ragasztzs. A felsbb vesek tbbsge e mellett persze mg dohnyzott. Aztn ott voltak a lnyok. Kiss nhnyuk tlbecslte a kort, ugyanis akadt tbb, aki kzlk knlgatta magt. Vagy olykor nem is , hanem valaki ms t. Mint megtudtam, tbben a zsebpnzk leadsra voltak knyszertve, ha mshogy nem, akkor vascsvel. (Azt hiszem ez kimerti a vdelmi pnz szedsnek „defincijt.) Ilyet ugyan nem lttam, csak amolyan hetvenkedsknt halottam, de abban a krnyezetben nem ktelkedek tlsgosan valsgtartalmban. Kisebb verekedsbl akadt tbb. Folyt ekzben mindenfle cikknek a knlsa, a mobiloktl, discmen-en keresztl minden, s kiss az volt az rzsem, nem egyenesen a boltokbl szrmaznak…
Mindez egy ltalnos iskola volt olyan 5 vvel ezeltt, azta sszevontk legalbb egy msikkal, s manapsg nem tudom mi a helyzet a tjkn. Hrt igazbl sem eltte, sem aztn nem hallottam, holott ezek alapjn elg hrhedtnek kellett volna lennie.
Ellenben annl tbbet lehetett hallani, egy bizonyos szakmunkskpzrl, szintn szegeden, amelynek kellen rettegett hre volt. Persze ott is trtnt pr rdekes eset, nevezetes, mikor valakit „vletlenl” kiejtettek az ablakon, mikzben fejjel lefel lgott. m a bandk nagyrszt hinyoztak, inkbb egy-kt szteroidos „fenegyerek” jrt egytt. A verekedsek gyakoriak voltak, fleg a kollgistk krben. Viszont inkbb az egy-egy elleniek, kivve termszetesen a „testvrek” sszefogst. Persze n ott sem maradt szzen, vagy azrt mert boldog-boldogtalannak knlgatta magt, vagy, mert megerszakoltk. Halottam egy esetrl, mikor a tanrt rakta fel egy nagydarab „tanul” az asztalra, s a kst elvve szpen megkrte pr ts bersra. sszessgben azonban hrhedtsge dacra taln mg sem volt olyan veszlyes hely, mint a fentebb ismertetett ltalnos iskola, br taln csak azrt, mert az ember jobban megdbben, ha fiatalabbak csinljk ugyanazokat a dolgokat.
A „kedves” kormnyok persze ne gy tnik, mintha trdtek volna ilyen „aprsgokkal”, mikor dntttek a tanrok fegyelmezsi eszkzeinek megszntetsrl, a tanulkat megillet szabadsgjogokrl s az iskolk sszevonsrl. Mert ugyan vrosi szinten akadtak prblkozsok az ldatlan llapotok felszmolsa tern, de dacra annak, hogy a rendrautk bizonyos iskolknl rendszeres ltogatnak szmtottak, s azt hiszem, szmtanak manapsg is tbb helyen, azzal aligha lehet felszmolni mindezt a liberlis anarchit.
Voltak persze ms esetek is, de mg tbb ismertetse vgkpp tlfeszten a cikk kereteit. Elg, ha annyit mondunk, hogy tanrok s dikok sok esetben egyltaln nincsenek biztonsgban bizonyos intzmnyeken bell s ez az a vilg, amely fel egyre inkbb haladunk, mikor mr egy msik vrosban pl. egy reformtus gimnzium a vezet a droghasznl dikok tern…
Mg azok a dolgok, melyekrl a kzbiztonsg eltt szltam, nagyrszt megoldhatak megfelel gazdasgi intzkedsekkel s egy olyan kormny segtsgvel, mely tiszteletben tartja az alkotmny tanulshoz val (alanyi) jogrl szl rszt s felelsnek rzi magt llampolgrairt, addig a kzbiztonsg kapcsn csak a liberalizmus teljes eltrlse lehet az orvossg. Olyan, a mai liberlis vilgban nem dv intzkedseket kellene (vissza)hozni, mint a tanrok fegyelmezsi eszkzei, s az iskolarsg (gumibottal, vagy egyb hasonlval felfegyverzett, jrrz, megbzhat tanulk, ltalban valami rendszeti iskolbl (nekik mg j tapasztalatszerzsi lehetsg is lenne)).
Minden problmra lenne teht megolds, ha nem az orszg ellen dolgoz kormnyok lennnek uralmon mr vtizedek ta, s, ha klnsen a rendszervlts ta, ez az ltalam lliberlis fertnek tartott krsg nem szennyezte volna be az orszgot.
A msik megolds, mint egy mr ezeltt publiklt cikkemben emltettem, az llamtl rszben fggetlen, magyarsg centrikus alaptvnyi iskolk rendszere. Elvgre az llam megjavulsban val hit helyett taln magunkrt kellene tennnk, brmilyen lehetsges mdon. Aki errl bvebben szeretne rdekldni, az krem, olvassa el, azt a cikket.
Babilon5
|